Ecointel·ligents

La intel·ligència és múltiple i aquí rau la riquesa de les nostres ments. Totes les criatures són brillants, però hem de conèixer en quina manera. La intel·ligència naturalística és una de les nou que s’han teoritzat.

Howard Gardner va rebre el premi Príncep d’Astúries per la seva teoria de les Intel·ligències múltiples, que ha sigut una gran aportació per a famílies i educadors, en entendre que les criatures (les persones en general) som intel·ligents de moltes maneres, no sols en lògica i memoritzar.

Al cap i a la fi, la intel·ligència té a veure amb la nostra capacitat per incorporar informació rellevant de l’entorn, i resoldre problemes (en termes evolutius, diríem “sobreviure”).

Venim amb algunes intel·ligències “de sèrie”, segurament unes més desenvolupades que d’altres i, important, totes són igualment interessants.

L'“octava” intel·ligència, postulada més tard juntament amb l'“existencial”, és la “naturalística”. Segurament va ser clau en l’origen de la nostra espècie, ja que permet la supervivència en un entorn salvatge, on calia saber què es podia menjar o no, i on rondava qui et podria menjar. Té a veure amb la capacitat per a observar, reconèixer i interpretar els elements naturals.

Seria un típic rastrejador, recol·lector o remeier, com els que encara existeixen als pobles originaris. En occident, molts segurament serien biòlegs de camp però també, metges, enginyers, científics, etc... En tot cas, les intel·ligències no són només per dedicar-s’hi. Fomentar-les ens ajuda al nostre desenvolupament normal, i millorar la nostra autoestima. Totes haurien de tenir la mateixa consideració. I com a pares i mares, només cal acompanyar-les.

Com podem fer-ho?

  • Els infants més petits solen tenir interès per la natura. No tinguem por de deixar-los que caminin pel camp, o que es mengin una mica de terra (està plena de bacteris beneficiosos!).
  • No deixeu de sortir a la natura quan es vagin fent més grans. Si al final no els hi interessa, no passa res. Però si vosaltres no els hi doneu aquesta oportunitat, potser no la tindran. Potser s’entretindran amb elements artificials, buscant entendre igualment com funcionen. Però potser sentiran que els hi manca alguna cosa...
  • Així, si s’interessen per animalons petits, proporcioneu-los una lupa; si s’interessen pels ocells, feu-vos amb una guia petita... No cal insistir, només seguir-los.

Una altra característica habitual entre aquestes persones és l’empatia vers altres éssers vius; en un món amb tants referents de violència i egocentrisme, la compassió, la cura i la sensibilitat són cabdals per a educar persones amb valors.

A més a la natura es pot descobrir i aprofundir en totes les altres intel·ligències, com l'espacial (orientació), corporal-cinestèsia (pujant als arbres, saltant sobre les pedres del riu), lingüística (aprenent els noms dels animals i les plantes) o fins i tot la musical (sentint ocells) o la matemàtica (geometria, etc.).

En resum: sortiu molt a la natura, és la millor escola!

 

El Meandre
Aula de Natura