Focus en l'adult

Com destriem el gra de la palla? Com sabem el què és cert del què no? A qui seguim a xarxes i per què? En una societat sobreinformada, hiperconnectada, guiada per les comparacions i molt pendent de com viuen els altres... mares i pares, educadors i persones en general, perdem tot sovint de vista el sentit comú i el criteri personal.

Darrere una pantalla, tots som periodistes, experts en qualsevol tema i jutges suprems. Ens preocupa que els nostres infants o adolescents aprenguin a identificar les fake news i el contingut adient de la brossa, però i què passa amb els adults que els acompanyem? Ens hem tornat addictes o amants de la tecnologia?

El paradigma ha canviat; abans els nostres pares sabien força pel què passaríem nosaltres en cada etapa i per tant podien acompanyar-nos des de certa proximitat i amb coneixement. I a un ritme molt més assequible. Ara nosaltres com adults i guies partim de la desconeixença sobre l’abast real i les conseqüències a llarg termini pels nostres joves. I sobretot, ho fem a un ritme vertiginós que sovint no ens permet ni ser-ne conscients.

La tecnologia ens ha segrestat l’atenció a tots. Perdem hores de son, salut, esport, lectura, família, amics, etc. I confiem que un adolescent s’autoreguli sol davant un nou món que ja ens ha segrestat a nosaltres també. La immediatesa de la tecnologia no ens permet reflexionar abans de fer, i ens manca mediació i temps interiors. Ens falta frenar i posar consciència a tot plegat.

Algunes idees per poder acompanyar, protegir i autocuidar-nos (que no vol dir prohibir):
  • Establir temps de desconnexió digital per a tots (a casa en horaris de son, durant els àpats, en temps de joc o esport, etc, i a l’escola en temps de pati i de joc o de menjador).
  • Alfabetització digital per a tots (grans i menuts) aprenent a utilitzar la tecnologia positivament.
  • Alternatives vivencials, que requereixin atenció i presència, amb la premissa que menys sempre millor que més.

No oblidem de posar el focus en l’adult primer i també, a part dels nostres joves i infants. Yes we can!  

 

Txell Gelabert
Educare Club