Prendre decisions a casa amb els Sis Barrets per Pensar (II)
“Tomàs és un nen de 7 anys i li agradaria molt tenir una mascota, concretament un gosset. Però els seus pares no li deixen, diuen que porta molta feina!”
Aquesta és la situació que us plantejàvem en el post anterior (Prendre decisions a casa amb els Sis Barrets per Pensar I) i us proposàvem la tècnica dels Sis Barrets per Pensar que ajudarà a explorar-la des de diferents punts de vista, evitant el conflicte.
És molt important que –Tomàs i pares- utilitzin el mateix barret. Això es pot verbalitzar de la següent manera: "Posem-nos tots ara el barret...".
Mentre es fa servir un barret determinat no es poden fer comentaris d’altres barrets. Cada pensament, té el seu moment.
Us proposo la següent seqüència de barrets: vermell, blanc, groc, negre i vermell.
VERMELL >>>
Aquest barret s’ha de fer sempre de forma individual i en el nostre cas, en Tomàs, el pare i la mare, expressaran els seus sentiments respecte a tenir un gosset a casa, abans de fer l’ exploració. Ens serveix de termòmetre respecte als sentiments de les persones implicades.
BLANC >>>
Buscar informació sobre els gossos. Aquest barret s’ha d’ajustar a 3 preguntes: Què sabem? / Què volem saber? / On puc trobar la informació que ens falta?
En el cas d’en Tomàs i la seva família, potser els hi cal saber, quina raça és la més adequada respecte a l’espai que tenen o el caràcter que ha de tenir el gos per avenir-se amb en Tomàs. Què menja, cada quant se l’ha de portar al veterinari, de quina despesa econòmica estem parlant, les necessitats bàsiques del gos,... poden ser, entre altres, aspectes de barret blanc.
GROC >>>
Amb aquest barret es busquen els beneficis de tenir un gos. Aquests beneficis poden ser que farà companyia, ajudarà a en Tomàs a ser més responsable, serà un company de jocs, l’ajudarà a respectar i estimar als animals,...
NEGRE >>>
Ara toca pensar i plantejar-se les possibles dificultats o problemes que poden trobar amb el fet de tenir un gos. Podrien plantejar-se si tindran temps de treure’l a passejar, si estarà molta estona sol, a on farà les seves necessitats o qui el netejarà.
VERMELL >>>
Per acabar es pot fer un altre barret vermell, de forma individual, per veure si han canviat els seus sentiments després d’haver explorat la situació.
Ara toca decidir-se!
Per acabar us proposo diferents seqüències per diferents situacions:
>>> Primeres idees: “Planificar unes vacances”.Blau: Enfoca l’atenció i defineix el tema.
Blanc: Mostra el que sabem.
Verd: Genera possibilitats.
>>> Avaluar: “Convidar amics a casa”.Groc: Busca els beneficis i els valors.
Negre: Identifica les dificultats i els perills.
>>> Dissenyar: “Reformar el menjador”.Blau: Diu el que s’ha de dissenyar.
Verd: Mostra possibles dissenys.
Vermell: Diu quins són els nostres sentiments vers cada un dels dissenys.
>>> Solució de problemes: “El meu fill no vol dormir sol”.Blau: Defineix el problema.
Blanc: Busca informació.
Verd: Genera possibles solucions.
Groc: Verifica si cada solució és factible.
Negre: Valora els aspectes dèbils de cada solució.
Blanc: Compara les solucions amb la informació disponibles.
Blau: Selecciona la solució final i marca els passos a seguir.
Cecília Gafarot (Educar per Innovar)